понеділок, 7 листопада 2022 р.

Підготовка до ЗНО з української мови!

Українська мова
"Частини мови"
"Службові частини мови!"

Розділ «Фонетика»
Учасник ЗНО повинен уміти:

- визначати в словах ненаголошені й наголошені голосні звуки, тверді і м’які, дзвінкі й глухі приголосні звуки;
- ділити слово на склади;
- визначати звукове значення букв у слові;
- визначати місце букв в алфавіті, розташовувати слова за алфавітом;
- розпізнавати явища уподібнення приголосних звуків, спрощення в групах приголосних, основні випадки чергування голосних і приголосних звуків, чергування у-в, і-й.
І крок – повторення  правил.
5 основних правил уподібнення.
1. Дзвінкі приголосні у слові не оглушуються, тобто не змінюються. Якщо ви бачите в тестовому завданні ЗНО щось подібне: діжка [д'íшка], то це не правильно, адже [ж] – дзвінкий, а перед глухим [к] він не оглушується. За правилом, дзвінкі перед глухими не змінюються.
Однак є кілька винятків, які слід завчити напам’ять. У словах: легко, вогко, кігті, нігті, дьогтю дзвінкий [г] при вимові змінюється на глухий [х]. Тобто транскрибується так: легко [лéхко]. Проте таких слів-винятків усього кілька.
2. Глухі приголосні перед дзвінкими одзвінчуються, тобто змінюються на свою дзвінку пару. Наприклад, футбол – [фудбóл]. Винятків з цього правила немає.
Увага! І перше, і друге правило впливають на правильне вирішення не лише тестових завдань на уподібнення, а й на завдання з наступними формулюваннями: «чи всі приголосні глухі в рядку», «чи всі приголосні дзвінкі в рядку», а також деколи на завдання «знайдіть рядок з однаковою кількістю звуків і букв у кожному слові» в тому випадку, якщо через уподібнення звук став подовженим. Наприклад, у слові «отже» - [óд͡жe] глухий [т] переходить у дзвінкий [д], зливається із [ж] і переходить в африкату [д͡ж]. Відповідно, кількість букв у цьому слові – 4, а звуків – 3.
3. У словах із префіксами «з» звук [з] перед глухими змінюється на [с]. Це стосується таких префіксів: з-, роз-, без-, через-. Наприклад, безперечно – [беиспеирéчно].
4. Приголосні: [д], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [дз] (“Де Ти З’їСи Ці ЛиНи+ДЗ”) перед м’якими приголосними пом’якшуються. Це уподібнення ще називають уподібнення за м’якістю. Наприклад, пісня – [п'íс'н'а]. Приголосний [с] став м’яким [с'] через сусідство із м’яким [н'].
5. Складні випадки уподібнення (за способом і місцем творення).
У цьому правилі  узагальнено ті випадки, які легше просто запам’ятати: 
- шся – [шс']             [c'с'] –  [с':а]  (робишся – [рóбиес':а]);
- ться – [т'с']             [ц'ц'] – [ц':а] (носиться – [нóсиец':а]);
- жся – [з'с'а] (розважся – [розвáз'с'а]);
- чся – [ц'с'а] (не скалічся – [не скал'íц'с'а]);
- шці – [с'ц'і] (ромашці – [ромáс'ц'і]);
- жці – [з'ц'і] (мережці – [меирéз'ц'і]);
- чці; -тці – [ц':і] (квочці – [квó ц':і]);
- зж – [ж:] (зжати – [ж:áти]);
- зч – [шч] (з чим – [шчим]);
- здж – [жд͡ж] (з джурою – [жд͡жýройу]);
- зш; - сш – [ш:] (зарісши – [зар'íш:и]);
- тч; - тш – [ч:] (братчик – [брáч:ик]).
ІІ кроканаліз мовного явища – запитання тестів: відповідність букви-звуки, спрощення, уподібнення, чергування, милозвучність.
ІІІ крокрозуміння мовного явища уподібнення:
Деякі пари приголосних звуків за дзвінкістю — глухістю:
дзвінкі    [б] [д] [з] [г]
          глухі       [п] [т] [с] [х]
1)    графічне позначення мовного явища уподібнення
                                           
у слові боротьба дзвінкий [б] одзвінчує попередній глухий [т'], тому у вимові звучить [д'] ,
2)  пишемо  т (за правилом орфографії), бо
3) можемо перевірити словом боротися.
Аналогічно: у слові нігті глухий [т] оглушує попередній дзвінкий [г], тому  вимовляємо [х], але пишемо г, бо ніготь.
ІV крок – виконання навчальних тестів з розділу «Фонетика».
Приклад тесту:
Рядок слів, у вимові кожного з яких спостерігається явище уподібнення приголосних
А смужка, боротьба, зцілити, кішка  -
Б низка, молотьба, зсипати, миска  -
В вогкий, рюкзак, нігтик, зсунути  +
Г стежка, екзамен, зцементувати, грушка -
Коментар: переглядаємо слова у кожному рядку, виявляємо певну закономірність – відсутнє явище уподібнення у словах: кішка, миска, грушка, смужка, низка, стежка. У рядку В вог(х)кий, рюк(ґ)зак, ніг(х)тик, зс(с:)унути відбувається мовне явище – уподібнення.
 Доцільно переглянути відео https://youtu.be/jp7w-TtIC5I

Пробне ЗНО
1.Переглянути відео, зробити аналіз тестів!


1.Переглянути відео і записати приклади, які для вас були складними!!!


ТЕМА: Мовна норма
1.Переглянути відео! Законспектувати те, з чим виникали труднощі




1.Переглянути відео! Записати приклади незмінюваних іменників, які є у відео!






1.* Переглянути відео "Фонетика. Орфографія. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
   * Записати всі слова  , які є у відео на дану тему!
Наприклад: Вухо-вушенько-у вусі (х-ш-с)


2. * Переглянути відео "Апостроф. М'який знак. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО "
    * Записати у дві колонки слова з апострофом і без апострофу, які є у відео.
    * Записати слова у дві колонки з м*яким знаком і без, які ви почули у відео!

3. *Переглянути відео "Подовження. Подвоєння. Спрощення. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
    * Записати словниковий диктант зі слів , які є у відео на вивчені теми!

4. *Переглянути відео "Власне висловлення у форматі ЗНО. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
   * Написати власне висловлення на тему: «Мало часу лише в того, хто нічого не робить»   Прочитайте текст. Ми не раз чули від різних людей, які постійно нарікають, що в та мало часу, тому вони нічого не встигають. Чи згодні ви з думкою, що насправді мало часу лише в того, хто нічого не робить? Викладіть Ваш погляд на цю проблему.


ПЕРЕГЛЯНУТИ Й ЗАПАМ*ЯТАТИ!!!

5. Онлайн-консультація до ЗНО-2020 з української мови та літератури від О.Авраменка



Немає коментарів:

Дописати коментар