Українська мова
- шся – [шс']
[c'с'] – [с':а]
(робишся – [рóбиес':а]);
- ться – [т'с'] [ц'ц'] – [ц':а] (носиться – [нóсиец':а]);
Пробне ЗНО
"Частини мови"
"Службові частини мови!"
Розділ «Фонетика»
Учасник ЗНО повинен уміти:
- визначати в
словах ненаголошені й наголошені голосні звуки, тверді і м’які, дзвінкі й глухі
приголосні звуки;
- ділити слово на
склади;
- визначати звукове
значення букв у слові;
- визначати місце
букв в алфавіті, розташовувати слова за алфавітом;
- розпізнавати явища уподібнення приголосних звуків, спрощення
в групах приголосних, основні випадки чергування голосних і приголосних звуків,
чергування у-в, і-й.
І крок –
повторення правил.
5
основних правил уподібнення.
1.
Дзвінкі приголосні у слові не оглушуються, тобто не змінюються. Якщо ви бачите
в тестовому завданні ЗНО щось подібне: діжка [д'íшка], то це не правильно, адже
[ж] – дзвінкий, а перед глухим [к] він не оглушується. За
правилом, дзвінкі перед глухими не змінюються.
Однак є кілька винятків, які слід завчити напам’ять. У словах: легко, вогко,
кігті, нігті, дьогтю дзвінкий [г] при вимові змінюється на глухий [х]. Тобто
транскрибується так: легко [лéхко]. Проте таких слів-винятків усього кілька.
2.
Глухі приголосні перед дзвінкими одзвінчуються, тобто змінюються на свою
дзвінку пару. Наприклад, футбол – [фудбóл]. Винятків з цього правила немає.
Увага!
І перше, і друге правило впливають на правильне вирішення не лише тестових
завдань на уподібнення, а й на завдання з наступними формулюваннями: «чи всі
приголосні глухі в рядку», «чи всі приголосні дзвінкі в рядку», а також деколи
на завдання «знайдіть рядок з однаковою кількістю звуків і букв у кожному
слові» в тому випадку, якщо через уподібнення звук став подовженим. Наприклад,
у слові «отже» - [óд͡жe] глухий [т] переходить у дзвінкий [д], зливається із
[ж] і переходить в африкату [д͡ж]. Відповідно, кількість букв у цьому слові –
4, а звуків – 3.
3.
У словах із префіксами «з» звук [з] перед глухими змінюється на [с]. Це
стосується таких префіксів: з-, роз-, без-, через-. Наприклад, безперечно – [беиспеирéчно].
4.
Приголосні: [д], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [дз] (“Де Ти З’їСи Ці ЛиНи+ДЗ”)
перед м’якими приголосними пом’якшуються. Це уподібнення ще називають
уподібнення за м’якістю. Наприклад, пісня – [п'íс'н'а]. Приголосний [с] став
м’яким [с'] через сусідство із м’яким [н'].
5.
Складні випадки уподібнення (за способом і місцем творення).
У
цьому правилі узагальнено ті випадки,
які легше просто запам’ятати:
- жся – [з'с'а] (розважся – [розвáз'с'а]);
- чся – [ц'с'а] (не скалічся – [не скал'íц'с'а]);
- шці – [с'ц'і] (ромашці – [ромáс'ц'і]);
- жці – [з'ц'і] (мережці – [меирéз'ц'і]);
- чці; -тці – [ц':і] (квочці – [квó ц':і]);
- зж – [ж:] (зжати – [ж:áти]);
- зч – [шч] (з чим – [шчим]);
- здж – [жд͡ж] (з джурою – [жд͡жýройу]);
- зш; - сш – [ш:] (зарісши – [зар'íш:и]);
- тч; - тш – [ч:] (братчик – [брáч:ик]).
ІІ крок –
аналіз мовного явища – запитання
тестів: відповідність букви-звуки, спрощення, уподібнення,
чергування, милозвучність.
ІІІ крок –
розуміння мовного явища уподібнення:
Деякі
пари приголосних звуків за дзвінкістю — глухістю:
дзвінкі [б] [д] [з] [г]
1) графічне
позначення мовного явища уподібнення
у слові боротьба дзвінкий [б] одзвінчує попередній глухий [т'], тому у вимові звучить [д'] ,
2) пишемо
т (за
правилом орфографії), бо
3)
можемо перевірити словом боротися.
Аналогічно:
у слові нігті глухий [т]
оглушує попередній дзвінкий [г], тому вимовляємо [х], але пишемо г,
бо ніготь.
ІV крок –
виконання навчальних тестів з розділу «Фонетика».
Приклад тесту:
Рядок
слів, у вимові кожного з яких спостерігається
явище уподібнення приголосних
А смужка,
боротьба, зцілити, кішка -
Б низка,
молотьба, зсипати, миска -
В вогкий, рюкзак, нігтик, зсунути +
Г стежка,
екзамен, зцементувати, грушка -
Коментар: переглядаємо слова у кожному рядку, виявляємо певну
закономірність – відсутнє явище уподібнення у словах: кішка, миска, грушка,
смужка, низка, стежка. У рядку В вог(х)кий,
рюк(ґ)зак, ніг(х)тик, зс(с:)унути відбувається мовне явище –
уподібнення.
Доцільно
переглянути відео https://youtu.be/jp7w-TtIC5I
1.Переглянути відео, зробити аналіз тестів!
1.Переглянути відео і записати приклади, які для вас були складними!!!
ТЕМА: Мовна норма
1.Переглянути відео! Законспектувати те, з чим виникали труднощі
1.Переглянути відео! Записати приклади незмінюваних іменників, які є у відео!
1.* Переглянути відео "Фонетика. Орфографія. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
* Записати всі слова , які є у відео на дану тему!
Наприклад: Вухо-вушенько-у вусі (х-ш-с)
2. * Переглянути відео "Апостроф. М'який знак. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО "
* Записати у дві колонки слова з апострофом і без апострофу, які є у відео.
* Записати слова у дві колонки з м*яким знаком і без, які ви почули у відео!
3. *Переглянути відео "Подовження. Подвоєння. Спрощення. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
* Записати словниковий диктант зі слів , які є у відео на вивчені теми!
4. *Переглянути відео "Власне висловлення у форматі ЗНО. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО"
* Написати власне висловлення на тему: «Мало часу лише в того, хто нічого не робить» Прочитайте текст. Ми не раз чули від різних людей, які постійно нарікають, що в та мало часу, тому вони нічого не встигають. Чи згодні ви з думкою, що насправді мало часу лише в того, хто нічого не робить? Викладіть Ваш погляд на цю проблему.
ПЕРЕГЛЯНУТИ Й ЗАПАМ*ЯТАТИ!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар